Vyjadrenie k protokolu z daňovej kontroly
Záhlavie vyjadrenia. Do záhlavia Vyjadrenia k protokolu sa uvedie adresa daňového subjektu. Ak sa daňový subjekt dal zastúpiť zástupcom, uvedie sa adresa právneho zástupcu. Pod adresou daňového subjektu/zástupcu sa napravo uvedie adresa príslušného správcu dane. Správcom dane je podľa §4 zákona č. 563/2009 Z. z. Daňový poriadok (ďalej len ,,Daňový poriadok‘‘) daňový úrad, colný úrad a obec. Daňovým subjektom je osoba, ktorej tento zákon alebo iné osobitné predpisy ukladajú povinnosti alebo priznávajú práva.
Daňový subjekt, jeho zákonný zástupca alebo jeho opatrovník sa podľa § 9 ods. 2 Daňového poriadku môžu dať zastupovať zástupcom, ktorého si zvolia a ktorý koná v rozsahu plnomocenstva udeleného písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane.
Pod adresou správcu dane sa uvedie číslo konania. Pod číslom konania sa uvedie miesto a dátum, ku ktorému sa list viaže.
Vec. V tejto časti je potrebné uviesť predmet, stačí stručne, jasne a výstižne (Vyjadrenie k protokolu).
Prílohy. V tejto časti je potrebné dopísať prílohy, ktoré sú súčasťou protokolu, ako napr. plnomocenstvo, pokiaľ sa dal daňový subjekt zastúpiť.
Bod 1. Ak sa daňový subjekt dal zastúpiť zástupcom v úvode je potrebné uviesť identifikačné údaje zástupcu a následne sa uvedú identifikačné údaje daňového subjektu. Ak daňový subjekt nie je zastúpený daňový subjekt píše vyjadrenie priamo za seba.
V tejto časti je potrebné doplniť
- za aké zdaňovacie obdobie sa vykonáva daňová kontrola, napr. za Január 2021
- číslo Protokolu a deň, ku ktorému sa viaže Protokol
Bod 2. V tejto časti sa uvedie
- názov správcu dane, ak ide o daňový úrad jeho názov, prípadne pobočku,
- deň kedy bol doručený daňovému subjektu Protokol
- číslo Protokolu číslo Protokolu a deň, ku ktorému sa viaže Protokol
Bod 3. Podľa §46 ods. 8 Daňového poriadku zamestnanec správcu dane z daňovej kontroly vyhotoví protokol, ktorý obsahuje výsledok daňovej kontroly vrátane vyhodnotenia dôkazov. Ak sa daňovou kontrolou zistil rozdiel v sume, ktorú mal kontrolovaný daňový subjekt zaplatiť alebo vykázať alebo na ktorú si uplatnil nárok zašle správca dane kontrolovanému daňovému subjektu protokol, ktorého súčasťou je výzva na vyjadrenie sa k zisteniam uvedeným v protokole.
Vo výzve správca dane určí lehotu, nie kratšiu ako 30 pracovných dní od doručenia takého protokolu, v ktorej sa má kontrolovaný daňový subjekt vyjadriť k zisteniam uvedeným v protokole a označiť dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia, ktoré nemohol predložiť v priebehu daňovej kontroly. Ak je to možné, daňový subjekt predloží aj listinné dôkazy. Zmeškanie lehoty nemožno odpustiť.
V tomto bode je potrebné doplniť
- číslo Protokolu a deň, ku ktorému sa viaže Protokol
- identifikačné údaje správcu dane a
- zdaňovacie obdobie
Bod 4. V tomto bode je potrebné uviesť
- čoho sa daňová kontrola týka,
- za aké zdaňovacie obdobie sa vykonávala a k akému dňu začala
- na základe akého podnetu daňová kontrola začala a kedy bola kontrola ukončená
Podľa § 46 ods. 1 Daňového poriadku daňová kontrola začína dňom určeným v oznámení správcu dane o daňovej kontrole. Správca dane je oprávnený začať daňovú kontrolu aj bez oznámenia,
- ak to ustanovuje osobitný predpis ( napr. zákon o spotrebnej dani z alkoholických nápojov) alebo,
- ak o vykonanie daňovej kontroly požiadajú orgány činné v trestnom konaní alebo,
- ak je dôvodné podozrenie, že účtovné alebo iné doklady budú pozmenené, znehodnotené alebo zničené.
V týchto prípadoch v deň začatia daňovej kontroly zamestnanec správcu dane spíše zápisnicu o začatí daňovej kontroly (§46 ods. 3 Daňový poriadok)
Bod 5. V tomto bode sa uvedie čo bolo predmetom daňovej kontroly (napr. zistenie a preverenie skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane z pridanej hodnoty) a za aké zdaňovacie obdobie sa táto kontrola vykonávala.
Bod 6. V tomto bode sa uvedie na čo sa správca dane zameral pri daňovej kontrole, uvedie sa bližšia špecifikácia (tieto údaje sú obsiahnuté v samotnom protokole)
Bod 7. V tomto bode sa uvedie stručný opis daňovej kontroly, čo správca dane preveroval a k akému záveru prišiel.
Bod 8. V tomto bode sa stručne uvedie podklad, o ktorý sa opiera záver správcu dane, na čom zakladá správca dane svoje závery.
Bod 9. V tomto bode je potrebné uviesť, že zo závermi správcu dane daňový subjekt nesúhlasí, nestotožňuje sa s nimi, pretože ich považuje napr. za nedôvodné. Treba odôvodniť, prečo sa nemôže daňový subjekt stotožniť so závermi správcu dane.
ČLÁNOK I
SKUTKOVÝ STAV
V tomto článku je potrebné v bodoch doplniť skutkový stav k prípadu. Daňový subjekt je povinný uvádzať skutkové tvrdenia.
Podľa ustanovenia §45 ods. 1 písm. f) Daňového poriadku kontrolovaný daňový subjekt, má vo vzťahu k zamestnancovi správcu dane právo vyjadrovať sa v priebehu daňovej kontroly k zisteným skutočnostiam, k spôsobu ich zistenia alebo navrhnúť, aby v protokole boli uvedené jeho vyjadrenia k nim.
Daňový subjekt by mal uvádzať také skutkové, nie právne tvrdenia, ktoré zakladajú vznik jeho práva a zánik jeho povinnosti.
ČLÁNOK II
ROZSAH DÔKAZNEJ POVINNOSTI DAŇOVÉHO SUBJEKTU
V zmysle Daňového poriadku daňový subjekt, u ktorého sa vykonáva daňová kontrola má právo predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia a navrhovať dôkazy dostupné správcovi dane, ktoré sám nemôže predložiť.
Daňový subjekt má v lehote nie kratšej ako 30 pracovných dní možnosť vyjadriť sa k zisteniam a označiť dôkazy, ktoré preukazujú jeho tvrdenia, ktoré nemohol predložiť v priebehu daňovej kontroly.
Jednou zo základných zásad Daňového poriadku je zásada voľného hodnotenia dôkazov. Správca dane by mal hodnotiť dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti, pritom prihliada na všetko, čo pri správe daní vyšlo najavo.
Správca dane nesmie zneužívať zásadu voľného hodnotenia dôkazov, musí prihliadať na všetko, čo v daňovom konaní vyšlo najavo a musí zabezpečiť úplné zistenie skutkového stavu veci.
Táto zásada voľného hodnotenia dôkazov bola doplnená o „všeobecné pravidlo proti zneužívaniu“ (transpozícia čl. 6 Smernice rady (EÚ) 2016/1164 z 12. júla 2016, ktorou sa stanovujú pravidlá proti praktikám vyhýbania sa daňovým povinnostiam, ktoré majú priamy vplyv na fungovanie vnútorného trhu).
Podľa § 3 ods. 6 Daňového poriadku pri uplatňovaní osobitných predpisov pri správe daní sa berie do úvahy skutočný obsah právneho úkonu alebo inej skutočnosti rozhodujúcej pre zistenie, vyrubenie alebo vybratie dane. Na právny úkon, viacero právnych úkonov alebo iné skutočnosti uskutočnené bez riadneho podnikateľského dôvodu alebo iného dôvodu, ktorý odráža ekonomickú realitu, a ktorých najmenej jedným z účelov je obchádzanie daňovej povinnosti alebo získanie takého daňového zvýhodnenia, na ktoré by inak nebol daňový subjekt oprávnený, sa pri správe daní neprihliada.
ČLÁNOK III
PRÁVNE POSÚDENIE
V tomto článku daňový subjekt, uvedie právnu argumentáciu, o čo sa opiera. V tejto časti uvedie odkazy na zákony, a na judikatúru. Až po skutkovom posúdení, nasleduje právne posúdenie.
ČLÁNOK IV.
VYJADRENIE
V tomto článku je potrebné uviesť vyjadrenia daňového subjektu. Právo na vyjadrenie sa k protokolu, predstavuje akúsi formu obhajoby v daňovom konaní, pričom treba uviesť, že toto vyjadrenie ešte nepredstavuje odvolanie.
ČLÁNOK V.
PREUKAZATEĽNÉ KONTROLNÉ ZISTENIA A ZÁVERY SPRÁVCU DANE
V tomto článku je potrebné uviesť preukázateľné kontrolné zistenia a závery správcu dane.
Bod 38. V tomto bode je potrebné doplniť, rok od ktorého pôsobí na slovenskom trhu kontrolovaný daňový subjekt.
ČLÁNOK VI.
ZÁVER
V tomto článku daňový subjekt záverom stručne a výstižne uvedie, čo považuje za sporné a daňový subjekt uvedie presne čoho sa domáha.
Dňa 11.05.2022