Odvolanie proti rozhodnutiu inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie
Slovenská obchodná inšpekcia je podľa ustanovenia § 3 Zákona o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa orgánom kontroly vnútorného trhu. Vo svojej kontrolnej a rozhodovacej činnosti je nezávislá. Podľa Zákona o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa (§ 3 ods. 2) je Slovenská obchodná inšpekcia orgánom štátnej správy podriadeným Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky. Je rozpočtovou organizáciou napojenou na štátny rozpočet v kapitole Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Člení sa na Ústredný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Bratislave a jemu podriadené inšpektoráty Slovenskej obchodnej inšpekcie. Kontrolu vnútorného trhu vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia prostredníctvom inšpektorov, ktorí sú zamestnancami Slovenskej obchodnej inšpekcie (§ 5 ods. 1). SOI u kontrolovaných subjektoch v rámci vykonaných kontrol zisťuje nedostatky a následne udelí záväzné pokyny, ktorými vyžaduje odstránenie zistených nedostatkov a ich škodlivých následkov.
Podľa Správneho poriadku má účastník konania proti rozhodnutiu správneho orgánu právo podať odvolanie. Podľa ustanovenia § 54 Správneho poriadku sa odvolanie podáva na správnom orgáne, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal.
Podľa ustanovenia § 19 ods. 2 Správneho poriadku z podania musí byť zrejmé kto ho podáva, akej veci sa týka, kto napadnuté rozhodnutie vydal a čo sa navrhuje.
Záhlavie vyjadrenia
Do záhlavia Zmluvy o spolupráci je potrebné doplniť identifikačné údaje Podnikateľa a identifikačné údaje správneho orgánu - Slovenskej obchodnej inšpekcie (ďalej len „SOI“). Následne sa uvedie číslo konania, na základe ktorého SOI vo veci koná.
Bod 1. V tomto bode je potrebné doplniť identifikačné údaje podnikateľa alebo splnomocnenca, ak sa dal podnikateľ v konaní zastúpiť a taktiež názov správneho orgánu, ktorý rozhodnutie vydal, číslo konania a výšku pokuty, ktorú správny orgán podnikateľovi v rozhodnutí uložil. Následne sa uvedie dôvod, pre ktorý sa odvolanie voči rozhodnutiu správneho orgánu podáva, napr. že vychádza z nesprávneho právneho posúdenia.
Správny poriadok neustanovuje, konkrétne dôvody, na základe ktorých možno podať odvolanie. Kontrolovaný subjekt môže „napadnúť“ celé rozhodnutie, alebo aj len pre skutkové zistenia, alebo pre právne posúdenie veci, teda môže napadnúť aj len časť rozhodnutia. A dôvodom odvolania môže byť napríklad nezákonnosť rozhodnutia, alebo aj nesprávnosť rozhodnutia.
Článok I
SLOVENSKÁ OBCHODNÁ INŠPEKCIA
Bod 2. V tomto bode je potrebné doplniť dátum začatia správneho konania o uloženie pokuty, dátum kontroly, ktoré bola vykonaná správnym orgánom (SOI) a uviesť zameranie kontroly, teda na čo bola kontrola zameraná. Po kontrole SOI vždy spíše inšpekčný záznam, ktorý musí odovzdať oprávnenej osobe - podnikateľovi. V tejto časti je potrebné dopísať dátum vyhotovenia inšpekčného záznamu a komu bol záznam odovzdaný.
Bod 3. V tomto bode je potrebné doplniť čo bolo zistené vykonanou kontrolou SOI, teda sa uvedie aké porušenia SOI kladie podnikateľovi za vinu a na základe akého skutkového stavu (napr. že podnikateľ na webovej stránke uvádzal obchodné podmienky, tvoriace súčasť spotrebiteľskej zmluvy, spotrebiteľ mal možnosť oboznámiť sa s ich obsahom pred vyplnením objednávky, ale nemal možnosť ovplyvniť ich obsah). Do odrážok je potrebné doplniť zákon, na základe ktorého došlo ku konkrétnemu porušeniu. Tieto informácie vyčítate z predmetného Inšpekčného záznamu.
Článok II.
ROZHODNUTIE
Bod 4. V tomto bode je potrebné doplniť dátum rozhodnutia, ktoré vydal Inšpektorát SOI v správnom konaní o uložení pokuty a taktiež je potrebné tu doplniť paragraf a číslo zákona a presný popis porušenia povinností , na základe ktorého rozhodnutie vydal a výšku pokuty.
Za dvojbodkou je potrebné uviesť napr. pre porušenie povinnosti predávajúceho podľa § 4 ods.2 písm. a) zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, v zmysle ktorého predávajúci nesmie ukladať spotrebiteľovi povinnosti bez právneho dôvodu, keď účastník konania ....... )
Článok III.
PRÁVNE POSÚDENIE A USTÁLENÁ ROZHODOVACIA PRAX
Bod 5. V tomto bode je potrebné uviesť právne posúdenie odvolania. Nevyhovujúce ustanovenia vymažte, poprípade doplňte zákonné ustanovenia, podľa konkrétneho prípadu.
Bod 12. V tomto bode je potrebné doplniť dátum začatia výkonu kontroly a miesto výkonu kontroly
Bod 13. V tomto bode je potrebné doplniť na základe akého podnetu začal výkon kontroly, poprípade doplniť aj číslo, pod ktorým je podnet evidovaný orgánom dohľadu. Ďalej je potrebné doplniť deň spísania inšpekčného záznamu a komu bol inšpekčný záznam odovzdaný (napr. štatutárnemu orgánu – konateľovi) a potom je potrebné doplniť čo správny orgán vykonanou kontrolou zistil – aké nedostatky, či porušenia boli zistené.
Bod 14. V tomto bode môžete poukázať na konkrétne ustanovenie zákona, ktorými by ste mohli vyvrátiť tvrdenia orgánu dohľadu.
Bod 16. V tomto bode je potrebné doplniť konštatovanie správneho orgánu v rozhodnutí a uviesť na základe akých skutočností, správny orgán nesprávne posúdil skutočnosti uvedené v rozhodnutí.
Bod. 17. V tomto bode taktiež uvediete ďalšie konštatovanie správneho orgánu, ktoré vyplýva z predmetného rozhodnutia a dôvod, prečo s týmto konštatovaním správneho orgánu nesúhlasíte. Pokiaľ vám niektorý z bodov nevyhovuje vymažte ho a nahraďte iným, alebo pokiaľ chcete doplniť viac bodov, pretože nesúhlasíte s viacerými tvrdeniami, ktoré správny orgán v rozhodnutí konštatoval, doplňte viac bodov.
Článok IV.
DÔVODY NEZÁKONNOSTI A NEPRESKÚMATEĽNOSTI ROZHODNUTIA
Bod 21. V tomto bode je potrebné doplniť dátum vydania rozhodnutia Inšpektorátu SOI .
Bod 39. Ak ide o menej závažné porušenie povinnosti podľa § 24 ods. 6 zákona o ochrane spotrebiteľa orgán dozoru môže pred rozhodnutím o uložení pokuty kontrolovaný subjekt vyzvať, aby upustil od protiprávneho konania a v lehote vykonal opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania. Ak povinný upustí od protiprávneho konania a vykoná opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania oznámených vo výzve v určenej lehote, orgán dozoru nevydá rozhodnutie o uložení pokuty. Ak povinný neupustí od protiprávneho konania a nevykoná opatrenia, orgán dozoru rozhodne o uložení pokuty. Toto ustanovenie v podstate poukazuje na to, že pokiaľ ide o nejaký nedostatok menej závažného charakteru - „dobrý nedostatok“ podnikateľ nedostane pokutu, ale dostane „druhú šancu“, pokiaľ upustí od protiprávneho konania a vykoná opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania oznámených vo výzve v určenej lehote.
Bod. 40. Pri určení výšky pokuty sa podľa § 24 ods. 5 zákona o ochrane spotrebiteľa prihliada najmä na charakter protiprávneho konania, závažnosť porušenia povinnosti, spôsob a následky porušenia povinnosti. Správny orgán pri určovaní výšky pokuty musí brať na zreteľ napr. aj výšku dosahovaného obratu, či musí zisťovať aký finančný dopad bude mať uložená pokuta na kontrolovaný subjekt. Pokiaľ správny orgán pri uložení pokuty na túto skutočnosť neprihliadal, je potrebné v odvolaní túto skutočnosť namietať. Správny orgán sa musí vysporiadať s výškou pokuty, musí odôvodniť prečo a v akej výške ukladá kontrolovanému subjektu pokutu. Nestačí iba odôvodniť na základe čoho ukladá subjektu pokutu, ale je potrebné aby správny orgán odôvodnil aj výšku ukladanej pokuty.
Bod 41. V prípade ak došlo k údajnému porušeniu povinností zo strany kontrolovaného subjektu, pričom nešlo o jedlo ale viac údajných porušení, SOI sa musí náležite vysporiadať s s asperačnou zásadou resp. absorbčnou zásadou podľa trestného práva, ktorá sa analogicky uplatňuje aj v správnom práve. Pokiaľ vám tento bod vyhovuje vymažte ho. Za porušenie povinností podľa § 24 ods. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa uloží orgán dozoru výrobcovi, predávajúcemu, dovozcovi, dodávateľovi pokutu do 66 400 eur. Za opakované porušenie povinnosti počas 12 mesiacov takejto osobe uloží pokutu do 166 000 eur.
Článok V.
NÁVRH NA ROZHODNUTIE
Bod 42. V tomto bode je potrebné doplniť
- celý názov nadriadeného správneho orgánu (podľa ustanovenia § 58 Správneho poriadku odvolacím orgánom je správny orgán najbližšieho vyššieho stupňa nadriadený správnemu orgánu, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal.)
- číslo a dátum napadnutého rozhodnutia
- výšku uloženej pokuty
Správny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, môže o odvolaní sám rozhodnúť, ak odvolaniu v plnom rozsahu vyhovie a ak sa rozhodnutie netýka iného účastníka konania ako odvolateľa, alebo ak s tým ostatní účastníci konania súhlasia.
Ak nerozhodne správny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, predloží odvolanie spolu s výsledkami doplneného konania a so spisovým materiálom odvolaciemu orgánu najneskôr do 30 dní odo dňa, keď mu odvolanie došlo, a upovedomí o tom účastníka konania. Odvolací orgán, ak zistí, že existujú dôvody pre zmenu alebo zrušenie rozhodnutia, rozhodnutie zmení alebo zruší, ak nie, potom odvolanie zamietne a rozhodnutie potvrdí. Odvolací orgán rozhodnutie zruší a vec vráti správnemu orgánu, ktorý rozhodnutie vydal na nové prejednanie a rozhodnutie.
V Bratislave, dňa 10.07.2022